Ce este mindfulness?

mindfulness

Mindfulness – cuvântul pentru experienţa din momentul prezent

Mindfulness a devenit un cuvânt tot mai des folosit nu numai în spitale şi clinici, dar şi în marile organizaţii sau companii din întreaga lume, care îşi învaţă liderii sau angajaţii.

Cărţile despre acest subiect sunt pe lista de best-selluri de pe Amazon sau New York Times. Mindfulness a devenit unul dintre subiectele celebre în presa internaţională.

Totuşi, ce înseamnă mindfulness şi care sunt rezultatele?

Mindfulness este un cuvânt englezesc care în traducere liberă înseamnă „minte plină”. Sensul principal este cel de a acorda atenţie. Totuşi, în acest context, mindfulness înseamnă a acorda atenţie într-un anumit fel.

Jon Kabat-Zinn, fondatorul mindfulness – based stress reduction (MBSR) dă următoarea definiţie: „Mindfulness este conştientizarea cultivată prin atenţia acordată într-o manieră susţinută şi particulară: intenţionată, în momentul prezent şi fără a judeca.

Este până la urmă una dintre multele forme ale meditaţiei,

Mindfulness este ceva ce trebuie experimentat şi practicat pentru a putea fi pe deplin înţeles . Este o experienţă foarte complexă pe care oamenii de ştiinţă şi practicanţii o explică cu greu de mii de ani. Orice descriere s-ar da, tot ar fi una incompletă.

E ca şi cum ai încerca să defineşti dragostea, numai că, mai mulţi oameni ştiu cum te simţi când iubeşti decât cum se simte mindfulness. Putem să citim oricât despre asta, dar nu vom şti cu adevărat până nu am încercat pentru o perioadă de timp.

Mindfulness este experimentat în momentul prezent. În majoritatea timpului, noi nu ne aflăm în momentul prezent.

De obicei, suntem pe un pilot automat chiar şi atunci când mâncăm, conducem sau vorbim. În acelaşi timp, suntem pierduţi în gânduri, iar mintea este ocupată cu preluarea trecutului sau cu scenariile despre viitor. În acest mod, ne pierdem cea mai mare parte din viaţă care se descoperă moment cu moment.

Cercetările arată că terapia cognitiv-comportamentală bazată pe mindfulness (MBCT) nu numai că previne recăderile serioase de depresie, ci poate construi rezistenţa care să ajute oamenii care suferă de o varietate mare de probleme emoţionale: de la anxietatea faţă de sănătate, fobia socială, panică şi agorafobie, până la tulburarea bipolară şi depresie cronică.

Există dovezi că MBCT poate ajuta oamenii să facă faţă provocărilor psihologice ale bolilor fizice cum este cancerul. Iar aici aveți mai multe informații despre efectele asupra stresului: mental-training.ro/exercitiile-de-mindfulness/

 

 

 

Christiane Wolf, J.Greg Serpa – A clinicans guide to teaching mindfulness, 2015.

John Teasdale, Mark Williams, Zindel Segal – The mindful way workbook, 2014.

Leave a Comment.