EQ, sau când a fi deștept e o prostie

EQ

IQ-ul fără EQ este incomplet

În antichitate pasiunea era considerată antitetică raţiunii: “Stăpânește-ţi sentimentele, înainte ca ele să te conducă pe tine”(Publilius Syrus).

Cu trecerea timpului s-a instituit însă o colaborare a celor două, pentru că așa cum spunea și Albert Einstein: “Nu am descoperit vreodată ceva doar prin procesul gândirii raţionale”.

În ziua de azi știm că:

Inteligenţa emoţională (EQ) este o balanţă între creierul emoţional şi cel raţional.

Inteligenţa emoţională vizează în esenţă adaptarea flexibilă la mediul social, îndeplinirea obiectivelor și întreţinerea unor relaţii sociale mulţumitoare.

EQ este abilitatea de a recunoaște propriile emoţii, de a înţelege ce vor să ne transmită și cum afectează emoţiile comportamentul nostru, și prin urmare pe cei din jur.

Mai mult decât atât, conceptul se referă și la înţelegerea modului în care ceilalţi se simt, ceea ce ne permite să stabilim relaţii de lungă durată și armonioase.

Autorul american Daniel Goleman identifică cinci elemente care definesc EQ:

  1. Auto-conștientizarea presupune înţelegerea propriilor emoţii și folosirea lor în avantajul personal.
  2. Auto-reglarea ne spune că este de dorit să ne controlăm impulsurile și emoţiile, dar nu prin negare sau refulare, ci prin exploatarea lor în scopul luării de decizii concordante cu sentimentele și obiectivele noastre.
  3. Motivarea. Oamenii inteligenţi emoţional știu ce îi motivează și pot renunţa la beneficiile imediate pentru un rezultat mai satisfăcător în viitor, prin amânarea recompenselor.
  4. Empatia ne permite să ne imaginăm sau chiar să simţim ce simt ceilalţi. O persoana empatică va şti să relaţioneze eficient cu ceilalţi, să-i asculte și să-și exprime opinia într-un mod în care se va face ușor înţeles.
  5. Abilităţile sociale sunt foarte importante, întrucât s-a observat o relaţie de interdependenţă între singurătate și depresie iar mediile de muncă solicită din ce în ce mai mult colaborarea angajaţilor.

Persoanele cu un nivel ridicat de EQ procesează cu mai puţin efort și într-un mod mai complex informaţiile emoţionale şi sunt mai orientate spre acţiune atunci cand rezolvă o problemă.

Aplicaţiile EQ sunt vizibile atât în relaţiile profesionale, personale, precum și în educaţie.

Domeniul profesional

Managerii care sunt inteligenţi emoţional au mai multe șanse să își gestioneze cu succes proiectele și subordonaţii.

Atașamentul emoţional faţă de manageri motivează subalternii, iar această caracteristică a liderului de echipă este considerată a fi necesară pentru a asculta nevoile și cererile colegilor. ( Rahim et al, 2002).

Managerii cu un nivel mare de inteligenţă emoţională sunt capabili de a gestiona stresul și pot menţine relaţii de calitate (Lopes et al, 2003).

În plus, este știut faptul că un IQ mare nu garantează succesul profesional și deși IQ-ul te poate ajuta să-ţi găsești un job, EQ-ul te ajută să fii promovat.

Iar persoane cu un IQ ridicat ajung să lucreze pentru cele cu un IQ mai scăzut dar un EQ mai mare.

Viaţa personală

Inteligenţa emoţională facilitează recunoașterea emoţiilor partenerului sau a persoanelor apropiate și rezolvarea conflictelor într-un mod eficient, prin exprimarea nevoilor și realizarea unor acorduri.

Fără aceasta se poate ajunge la conflicte majore în relaţii sau la o relaţionare deficitară. Într-un conflict, oricâte argumente valabile și raţionale ai da, s-ar putea să nu conteze. Este mai important să fii empatic.

Educaţie

Psihologia dezvoltării ne spune că micuţii învaţă prin observaţie, astfel profilul inteligenţei emoţionale al părinţilor este asimilat de către copii.

Deși EQ este o temă în dezvoltare, deja există programe ce au ca scop creșterea inteligenţei emoţionale la copii și adolescenţi. ( Yale Center for Emotional Intelligence, Marc Brackett).

Copii icare au inteligenţa emoţională mai dezvoltată stabilesc mai ușor relaţii și este mai puţin probabil să fie agresaţi de ceilalţi copii decât cei care au un IQ ridicat. Un copil poate să fie foarte deștept și să înveţe foarte bine dar să sufere mult din cauza izolării.

Astfel, inteligenţa emoţională duce la realizare personală, fericire și succes profesional. (John Keyser)

 

Ce putem face pentru a ne îmbunătăţi EQ – ul ?

  • Să nu întrerupem/schimbăm subiectul într-o conversaţie atunci când ne simţim inconfortabil înainte de a ne întreba de ce se întâmplă asta;
  • Să nu judecăm sau să schimbăm ceea ce simţim prea repede, să nu ne negăm sentimentele înainte de a le înţelege;
  • Să încercăm să găsim legături între gânduri și sentimente, între sentimentele de acum și alte evenimente care au generat emoţii asemănătoare;
  • Să ne ascultăm corpul. O durere de cap după o ceartă ne-ar putea sugera că ar trebui să căutăm un alt mod de abordare al problemei;
  • Să ne întrebăm mai des „Cum mă simt azi ?” ;
  • Să practicăm empatia;
  • Să ne îmbunătăţim abilităţile de comunicare, inclusiv comunicarea non-verbală; acţiune ce ne va face mai atenţi la modul de comunicare al celorlalţi;
  • Să încercăm auto-reglarea emoţională prin diverse strategii și să le găsim pe cele care ni se potrivesc cel mai bine;
  • Să acordăm atenţie emoţiilor cotidiene;

În concluzie emoţiile noastre au nevoie, asemenea intelectului, să fie educate. Este important sa ştim cum ne simţim, cum să răspundem la ce ni se întâmplă și cum să relaţionăm cu oamenii din jurul nostru.

 

 

 

Bibliografie

 

http://www.danielgoleman.info/developing-emotional-intelligence/

http://www.blackenterprise.com/career/5-strategies-for-building-your-emotional-intelligence/

https://www.psychologytoday.com/blog/your-mind-your-body/201201/10-ways-enhance-your-emotional-intelligence

http://www.forbes.com/forbes/welcome/#37051f13ecb1

https://www.youtube.com/watch?v=X20uOXSgGsY

https://www.youtube.com/watch?v=e8JMWtwdLQ4

https://www.youtube.com/watch?v=QOSgpq9EGSw

http://www.unh.edu/emotional_intelligence/ei%20What%20is%20EI/ei%20who%20is%20emotionally%20intelligent.htm

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *