Cea mai bună metodă de autocunoaștere

autocunoastere
Photo by Thought Catalog on Unsplash

Mai avem timp de autocunoaștere?

În societatea contemporană observăm cum timpul (una dintre cele mai importante resurse) nu este de ajuns.

Suntem mereu prinși în activități: mergem la serviciu, lucrăm, ne întoarcem la casele noastre și simțim ca ziua s-a terminat.

Există o diferență mare față de acum câteva decenii, când “Timpul avea răbdare”. Astăzi o mare parte din noi trăim pe pilot automat evitând sa devenim implicați într-un proces de introspecție, să ne cunoaștem pe noi  înșine.

Avem la dispoziție multiple moduri de a ne distrage atenția: Facebook, Instagram, Tik Tok, sau știri  care promovează în mare parte conținut cu un puternic impact emoțional.

În psihoterapie încercăm adesea să devenim conștienți de condiționările la care suntem supuși, iar o metodă prin care putem să întoarcem privirea asupra noastră este introspecția .

Cum putem să ne cunoaștem?

Conform teoriilor, introspecția este un proces personal, care constă în a privi în interiorul nostru pentru a ne examina răspunsurile la diferite experiențe sau stimuli.

În limbajul de zi cu zi, se referă la procesul de explorare a sentimentelor pe care le provoacă gândurile sau lucrurile care ni se întâmplă.

În psihoterapie, introspecția este folosită pentru a-i ajuta pe unii oameni să înțeleagă mai profund lumea lor interioară. Mai concret, clientul împreună cu psihoterapeutul pun accentul pe situațiile recurente, răspunsurile la aceste situații și totodată stările prin care pacientul trece.

Scopul unei introspecții este de a deveni conștient iar  toate informațiile pe care le colectezi sunt utile pentru a te înțelege mai bine.

În plus, există tehnici care pot fi de mare ajutor, precum meditația, yoga sau mindfulness. Oricare dintre ele te poate ajuta să te dezvolți conștiința de sine, să-ți  înțelegi mai bine punctele forte și limitările și, eventual, să iei decizii mai bune.

Metode care ajuta la dezvoltarea introspecției

Mindfulness

Mindfulness este o formă de meditație care provine din tradiția budistă. În timp s-a  îndepărtat de originea sa religioasă, pentru a fi mai ușor de integrat în contextul occidental, mai întâi ca terapie de management al durerii (formulată de Jon Kabat-Zinn), iar azi având mai  multe aplicații terapeutice diferite.

Mindfulness-ul se poate utiliza în cazul situațiilor externe (evenimente din mediul nostru care creează un disconfort pe care nu-l putem tolera atât de ușor), ajutându-ne să ne formam o imagine mai clară și totodată oferindu-ne premisele pentru a intra într-o stare  de calm.

În acest sens, această tehnică caută în mod deliberat ceea ce a ajuns să fie cunoscut drept „mintea martor”, prin care se asumă o conștientizare profundă a discursului intern în așa fel încât individul să se detașeze de orice încercare de a se identifica cu acesta. Astfel, persoana nu ar fi o emoție sau un gând, ci o ființă sensibilă și conștientă care gândește și se mișcă.

Schimbarea gândurilor

Schimbarea gândurilor urmărește o serie de obiective care implică utilizarea introspecției.

În primul rând, se dorește ca o persoană să înțeleagă rolul cheie a ceea ce gândește, ceea ce simte și ceea ce face.

În al doilea rând, urmărește detectarea tiparelor de gândire negativă și a erorilor de gândire care sunt asociate cu experiența de disconfort. Ceea ce îți propune este implementarea unei atitudini critice care vizează modificarea gândirii si îmbunătățirea ei cu una mai obiectivă și mai rațională.

Ține un jurnal dacă vrei să te cunoști mai bine

Desfășurarea acestui întreg proces presupune folosirea unui jurnal în care urmează să notam situațiile cu care ne-am confruntat, gândurile pe care le-am avut în timpul  acestor situații, precum si emoțiile care s-au manifestat înainte, în timpul și după eveniment.

De asemenea, vom nota în jurnal comportamentul pe care l-am avut, în încercarea de a ne clarifica nouă înșine legătura dintre gânduri, emoții si comportamente.

Aceasta tehnică este o formă de introspecție și autocunoaștere retrospectivă, prin care se crește nivelul de conștientizare a proceselor interne.

Practicarea strategiilor de schimbare a gândurilor oferă contextul ideal pentru autocunoaștere, precum și pentru descoperirea cauzelor disconfortului nostru.

Prin urmare, presupune o apropiere de domeniul gândirii, o formă de introspecție care ne permite să dobândim controlul asupra vieții noastre emoționale prin procesul de interpretare a lucrurilor care ni se întâmplă.

Introspecția este primul pas către autocunoaștere și o viață plină de sens, fiind o abilitate pe care o dobândești prin exercițiu, ea reprezentând baza înțelegerii de sine.

  1. Articolul despre autocunoaștere oferă o perspectivă utilă și practică asupra modului în care putem învăța să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine și să ne dezvoltăm în mod personal.

    Autorul oferă sfaturi utile despre cum putem începe procesul de autocunoaștere și ne încurajează să ne explorăm emoțiile, gândurile și comportamentele. Articolul ne amintește că autocunoașterea este un proces continuu și că este important să fim deschiși la noi perspective și să ne dezvoltăm în permanență.

    În general, acest articol este o resursă utilă pentru cei care doresc să își îmbunătățească înțelegerea de sine și să își dezvolte mai multe abilități personale. Este important să ne dedicăm timp și efort pentru a ne cunoaște mai bine pe noi înșine, iar acest articol oferă sfaturi și idei practice pentru a începe acest proces.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *