Ce este dislexia?
Dislexia este o dificultate comună de învățare pe care copiii o întâlnesc atunci când învață să scrie sau să citească. Deși cauzele nu sunt cunoscute foarte bine, studiile arată că poate fi legată de o serie de factori, inclusiv moștenirea genetică.
Părinții își dau seama pe la vârsta de 6-7 ani, atunci când copilul începe să scrie, că ceva nu este în regulă. Dislexia fiind o tulburare de învățare, ea poate fi depistată doar la această vârstă.
Copiii care suferă de dislexie pot exprima dificultăți în citirea cuvintelor, înțelegerea unui text și scrierea cuvintelor. Pentru părinți poate fi un motiv de îngrijorare când apar aceste dificultăți și să nu știe că pot apela la un logoped pentru rezolvarea lor.
Pe de altă parte, este posibil să nu li se acorde suficientă atenție fiind considerate niște probleme trecătoare, iar atunci se agravează în timp.
Intervenția timpurie cu un logoped poate fi foarte benefică. În unele cazuri, copii pot fi ajutați să depășească dislexia și să scrie sau să citească foarte bine.
Simptome:
La vârsta preșcolară:
- Achiziție târzie în sfera limbajului
- Extindere lentă a vocabularului
- Probleme la formarea corectă a cuvintelor
- Probleme la amintirea sau denumirea literelor
- Dificultăți de învățare a unor versuri
Școlari:
- Citire sub nivelul așteptat
- Probleme în procesarea/înțelegerea sunetelor (acesta nu poate să spună care este prima literă dintr-un anumit cuvânt)
- Probleme de memorie (nu poate face propoziții după un model dat, spune o propoziție din 4 cuvinte, iar al doilea cuvânt să fie mașina)
- Probleme în găsirea diferențelor unor litere (e grea diferențierea între sunetele asemănătoare P-B, M-N, C-G)
- Dificultate în ortografie
- Citire, scriere lentă
Terapia logopedică
Terapia cu un logoped presupune în primul câștigarea încrederii copilului. După ce copilul se simte confortabil și prinde încredere în logoped se poate lucra pe îmbunătățirea abilităților de scris-citit.
Una dintre tehnicile utilizate, este cea fonologică.
Se concentrează pe dezvoltarea unei înțelegeri mai bune a relațiilor dintre sunete și litere. Copii vor învăța să recunoască sunetele în cuvinte familiare și să le asocieze cu litere.
Aceasta poate fi realizată prin jocuri de cuvinte, exerciții de îmbinare a sunetelor și recunoașterea sunetelor, literelor.
Prin această metodă copiii sunt învățați să descopere relația dintre litere și cuvinte. De exemplu, sarcinile pot se presupună completarea unei litera lipsă, să scrie cuvinte cu anumite litere sau să aleagă de pe o listă variantă corectă a cuvintelor.
Îmbinarea jocurilor cu învățarea poate fi foarte benefică pentru copil și să-l stimuleze să învețe mai bine la școală.
O altă metodă este cea multi-senzorială.
Implică utilizarea celor 5 simțuri, pentru a ajuta copiii să înțeleagă litera și sunetul corespunzător. Copii fac exerciții de scriere, de grafică, recunoaștere a sunetului, îmbinându-le în mâini și prin intermediul vizualizării.
Părinții sunt de multe ori implicați și ei în procesul logopediei, pentru a înțelege dislexia cât mai bine și pentru a-și ajuta copii să o depășească.
În plus, terapia logopedică poate implica și lucrul cu problema anxietății și stresului. Când un copil se confruntă cu dislexie, încrederea poate fi afectată, ceea ce poate duce la anxietate și marginalizare socială.
Depășind dislexia, încrederea copilului crește și integrarea socială poate fi mult mai mare. Terapia logopedică poate ajuta copiii să dobândească încredere.
Uneori terapia logopedică trebuie completată cu psihoterapie sau poate fi necesară o vizită la psihiatrul pediatru atunci când întârzierile de dezvoltare au o componentă biologică.
La centrul Mental Training oferim servicii integrate de logopedie, psihoterapie pentru copii și psihiatrie pediatrică astfel încât să obținem cele mai bune rezultate. Dacă observi că și copilul tău se confruntă cu dislexie, ne poți contacta la numărul de telefon 0749110148.