Gestionarea furiei

Furie

Furia este o emoție pe care cu siguranță am simțit-o cu toții în mai multe rânduri.

Ea apare în general ca răspuns la apariția unor obstacole în calea obiectivelor noastre sau ca răspuns la situații în care ne simțim nedreptățiți.

Furia este poate singura emoție negativă pe care oamenii adesea nu vor să o schimbe.

Asta se întâmplă în principal datorită faptului că noi considerăm că ceilalți sunt de vină pentru faptul că sunt furios și de asemenea. În momentele când suntem cuprinși de furie, adesea ne simțim puternici, poate chiar superiori și apare sentimentul plăcut de descărcare a emoțiilor. Acest sentiment fiind însă de scurtă durată și după cum vom vedea, cu numeroase consecințe negative posibile.

 

Prețul furiei

În primul rând, furia degradează relațiile personale.

Dacă întrebam oamenii pe cine obișnuiesc să se înfurie, cel mai probabil ar spune că pe persoanele pe care nu îi suportă.

Contrar simțului comun, mai multe studii arată că de fapt ne înfuriem mai des pe cei pe mai apropiați, pe cei pe care îi iubim.

Aceste rezultate sunt foarte logice, deși la prima vedere nu par a fi, deoarece marea majoritate a timpului nostru nu o petrecem cu persoanele care ne displac.

Astfel, există mult mai multe situații în care furia noastră să se declanșeze în preajma celor apropiați sau chiar aceștia să fie subiectul furiei noastre.

O altă consecință pe termen lung a furiei este riscul mai ridicat de a dezvolta afecțiuni cardiace și nu în ultimul rând, duce la suferință personală.

Noi, personal suferim de pe urma furiei noastre, în primul rând din cauza degradării unor relații ca urmare a furiei noastre repetitive. Pe de altă parte, imediat după ce ne calmăm, uneori ajungem să ne simțim stânjeniți de felul în care ne-am comportat.

 

MIT: Evenimentele externe sunt cele care te înfurie

Această afirmație este în foarte mare măsură falsă. E adevărat că evenimentele externe contribuie la declanșarea furiei, însă în mult mai mare măsură responsabilitatea ne aparține chiar nouă. Aceasta reprezintă ideea de bază, care trebuie conștientizată pentru a putea începe să învățăm cum să ne gestionăm furia cu adevărat.

Dacă într-adevăr evenimentele externe ar cauza direct furia, fără ca noi să avem un cuvânt de spus, toți ar trebui să ne manifestăm exact la fel.

Totuși, dacă ne uităm în jur, chiar și doar la familia noastră, vom vedea că dacă apare o situație frustrantă, vom reacționa total diferit și vom trăi emoții de furie de diferite intensități.

De exemplu, în timp ce vedem la știri că în ciuda numeroaselor acuzații și dovezi de frauda, un politician sau o persoană publică nu este pedepsită în nici un fel, eu poate simt că explodez de furie și îmi smulg părul din cap, în timp ce sora sau prietena mea pare doar puțin deranjată și continuă să mănânce ceva.

Cum e posibil acest lucru, dacă situațiile în sine determină furia noastră, noi neavând nici o responsabilitate?

Adevărul este că între evenimentul extern si emoția de furie pe care o simțim, fără să conștientizăm (automat), ne trec prin minte anumite gânduri referitoare la cum ar trebui să se comporte ceilalți, cum ar trebui să fim noi și cum ar trebui să funcționeze lumea, iar in funcție de aceste gânduri vom avea anumit reacții emoționale (furie de exemplu) și comportamentale (cum ar fi agresivitatea). Așadar NOI, prin intermediul felului în care gândim/interpretăm situațiile, ne creem furia !

 

2 Strategii de gestionare a furiei în perioada izolării

a)Încetează să mai categorizezi oamenii în buni și răi

Nu există în lume oameni complet buni, care fac întotdeauna numai bine, la fel cum nu există nici oameni complet răi. Toți oamenii, au momente în care se comportă bine și momente în care se comportă rău.

În acest sens, ne poate ajuta să ne gândim că în momentul în care blamăm o persoană sau spunem despre ea că este o persoană rea, în urma simplului fapt că noi considerăm că nu a acționat corect, la rândul nostru ne comportăm nedrept față de persoana respectivă, deoarece pe baza unei greșeli (omul fiind supus greșelii), spunem despre întreaga sa persoană că este rea.

 

b)Delimitează clar comportamentul care te-a deranjat, de persoana care a făcut comportamentul

Nu defini obiectul furiei tale ca fiind o persoană, nici măcar ca fiind comportamentul întreg al unei persoane. Fii foarte specific în a defini ce te-a deranjat.

De exemplu: „m-a deranjat faptul că prietena mea a refuzat să ne petrecem seara trecută împreună”. În acest fel, nu acuzi întreaga persoană ca fiind defectă, rea sau nepăsătoare ci afirmi doar că nu ți-a plăcut comportamentul ei dintr-un anumit moment.

Dacă accepți că a fost vorba despre un comportament greșit sau neconform dorințelor tale, și nu despre o persoană rea per total, atunci îți va fi mai ușor să observi asta cu calm, în loc sa te înfurii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *