Evaluarea psihologică este un proces în care prin utilizarea unor instrumente psihologice (teste, chestionare, interviu) se pot culege date despre sistemul psihic al unei persoane în scopul diagnosticării, sau autocunoașterii.
Evaluarea psihologică poate fi o modalitate eficientă prin care o persoană se poate cunoaște și înțelege mai bine, oferind o perspectivă generală despre starea și structura mentală dintr-un anumit moment.
Totuși există o dilemă atunci când vine vorba de a înțelege mai bine ce se întâmplă în mintea unei persoane deoarece singura modalitate de a afla este ce ne spune cineva și cum se autoevaluează. De aceea, de multe ori informațiile obținute dintr-o sursă sunt corelate cu informații obținute și din alte surse.
Fiind un proces complex, durata evaluării poate fi cuprinsă între câteva ore și câteva zile sau chiar mai mult. Sursele de colectare a informațiilor este subiectul, iar, pe lângă acesta, pot fi implicați și colegi, rude, profesori.
În cadrul procesului de evaluare are loc testarea psihologică, adică administrarea unor serii de instrumente în urma cărora se poate determina diagnosticul și se pot elabora recomandări specifice.
La ce folosește evaluarea psihologică?
Evaluarea psihologică vizează aspecte ce țin de funcționarea mentală precum abilități, aptitudini (de exemplu, inteligența), trăsături de personalitate, motivație și interese, atitudini față de ceva specific, gândire critică etc.
Utilitatea procesului de evaluare psihologică:
-descrie funcționarea curentă a persoanei;
-identifică nevoile/scopurile terapeutice;
-identifică probleme ce pot deveni evidente în timpul tratamentului;
-ajută în elaborarea unor planuri de intervenție;
-evaluează succesul intervenției, monitorizând tratamentul;
-oferă idei referitoare la rezultatele la care ne putem aștepta(Meyer et al., 2001).
Ce îți poate oferi un proces de evaluare?
Procesul de evaluare psihologică poate fi folosit în mai multe domenii.
În domeniul clinic sunt evaluate emoțiile, gândurile și comportamentele. Atenția este îndreptată în special spre factori patologici.
În domeniul școlar se evaluează abilitățile elevilor (atenția, învățarea, motivația etc.), dar și evaluarea competențelor cadrelor didactice.
În domeniul muncii este evaluat personalul, procesul de evaluare ajutând în selecția și recrutarea acestora. În domeniul organizațional, evaluarea psihologică ajută în livrarea de training-uri și team building-uri.
Procesul se finalizează cu un raport de evaluare sau cu un aviz psihologic, documente ce pot servi atât pentru auto-cunoaștere și ulterior dezvoltare personală, cât și pentru situații (de exemplu, apt pentru intrarea într-un colectiv anume) în care sunt necesare administrarea și interpretarea rezultatelor unor diverse teste psihologice.
Conform American Psychological Association (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct, este important de menționat faptul că persoanele evaluate au dreptul de a cunoaște rezultatele testărilor, au dreptul de a nu fi stigmatizați și de a le fi respectată intimitatea, au de asemenea dreptul la confidențialitate.
Întregul proces de evaluare este adaptat caracteristicilor individuale, culturale și educaționale ale persoanei în cauză.