Cum să scapi de gândurile sălbatice (tulburarea obsesiv-compulsivă)

tulburarea_obsesiv-compulsiva

Asocierea stimul-anxietate.gând-comportament

Tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) presupune pierderea controlului asupra unor gânduri şi comportamente. Controlul este pierdut datorită unui mecanism angrenat de anxietate. Anxietatea este reacţia normală a organismului la semnalarea unui pericol.

Dacă o persoană are o predispoziţie genetică pentru anxietate şi la un moment dat un stimul îi declanşează gânduri care îi provoacă teamă, acea teamă se branşează la gândurile respective. Iar dacă va face un comportament pentru a reduce anxietatea, va fi şi el branşat la celelalte elemente.

Astfel se crează un ansamblaj stimul-teamă-gânduri-comportament care începe să ruleze în mod automat ori de câte ori stimulul este prezent. Dar locul fiecărui element în ansamblaj este interşanjabil. Asta înseamnă că prima dată poată să apară gândul sau comportamentul ca să apară teama.

Orice gând care este asociat cu anxietatea este repetat deoarece semnalizând un potenţial pericol, acel gând devine mai relevant pentru organism. Numai că, uneori alarma este falsă şi pericolul nu este real. Dar încercând evitarea gândului, creierul continuă să îl perceapă ca pe un pericol.

Dar nu oricine are o vulnerabilitate către anxietate sau gânduri care provoacă teamă dezvoltă tulburarea obeseiv-compulsivă. Trebuie ca mai întâi acei oameni să fi învăţat un anumit stil de gândire.

Stilul de gândire poate predispune la tulburarea obsesiv-compulsivă

Stilul de gândire care favorizează apariţia obsesiilor şi compulsiilor presupune o supraestimare a: consecinţelor negative pe care le au gândurile, probabilitatea cu care pot apărea, nivelul de responsabilitate pe care îl au şi consecinţele datorate responsabilităţii.

“Ferească Dumnezeu”

Deci nu trebuie să fii nebun că să suferi de tulburarea obsesiv-compulsivă ci hiper-responsabil şi să consideri unele gânduri ca inacceptabile sau ca pe un potenţial pericol.

De exemplu, dacă ai un gând blasfemitor sau te gândeşti că o să ai cancer ori că cineva drag va muri (poţi citi aici) . Dacă eşti o persoană care consideră că nu ar trebui să aibă astfel de gânduri, dar te sperii de faptul că ţi-au venit în minte. Iar ca să te linişteşti ai făcut o cruce, ai zis “Doamne Fereşte”, sau eviţi orice are legătură cu cancerul ori moartea. Atunci se poate declanşa ciclul stimul-teamă-gând-comportament.

Expunerea la gânduri este cea mai importantă

Ca să scapi de tulburarea obsesiv-compulsivă este nevoie să produci o modificare în acel asamblaj. Asta înseamnă să elimini ori teama, ori gândul ori comportamentul, deoarece stimulul nu poate fi eliminat, cele trei elemente servind şi ca stimul.

Pentru a reduce teama este nevoie de relaxare. Pentru eliminarea acelor gânduri este nevoie de direcţionarea atenţiei şi de restructurări cognitive. Pentru eliminarea comportamentului este nevoie de monitorizarea şi efectuarea lui atunci când teama nu este prezentă. Asta înseamnă să-ţi faci cruce când nu îţi este teamă.

Cea mai eficientă tehnică de a scăpa de obsesii şi compulsii este expunerea. Asta înseamnă să te expui la gândurile care îţi provoacă frică. Astfel, poţi să te gândeşti din nou şi din nou că cineva drag va muri, că o să mori de cancer şi o să vezi că nu se întâmplă nimic.

Gândurile nu înseamnă acţiuni

Mulţi oameni s-ar gândi că nu este bine să gândeşti aşa ceva, dar tocmai asta provoacă obsesia. Chiar dacă poate fi greu să gândeşti o blasfemie ea nu presupune o intenţie rea sau blasfemitoare ci o încercare de preluare a controlului asupra gândurilor. Un lucru pe care Dumnezeu probabil l-ar înţelege.

În plus, să gândeşti ceva nu înseamnă să se şi întâmple. Chiar dacă legea atracţiei (poţi citi aici despre ea) spune că atragi ce gândeşti, trebuie totuşi să şi acţionezi. Oamenii sunt judecaţi după fapte şi nu după ce gândesc.

Gânduri sălbatice vin oricând fără a putea fi controlate, dar e mai bine să nu le iei în seama, să le laşi pur şi simplu să treacă. Iar dacă ţi-e foarte frică de un gând, cel mai bun lucru pe care poţi să-l faci este să îl gândeşti.

În acest fel creierul va percepe că nu este un pericol şi nu îl va mai aduce în minte iar legătura stimul-teamă-gând-comportament va dispărea.

 

  1. Bună ziua, eu am TOC. Mai demult am avut gândurile ca voi face ceva rău cuiva sau c aimi voi face mie rău. Erau foarte puternice. Acum am gânduri ca voi face un atac de panica cand sunt singura ma gandesc mereu dacă o sa – mi fie frica când sunt singura. Uneori emoțiile sunt copleșitoare și apar și scenariile mentale în minte. Va rog dacă ma puteți ajuta cu un sfat. Multumesc!

    1. Bună ziua ! Cred ca sufăr de TOC întrucât ma regăsesc în prezentarea dvs. Am reușit de ceva timp sa scap de anxietatea extrema si vinovatia induse de gândurile obsesive. Încă mai am obsesia moralității, a faptului ca îl pot supăra pe D-zeu cu nemulțumirile mele, cu judecarea semenilor mei și chiar cu autocritica. De asemenea am momente cand nemulțumirile mi se învârt în minte ore întregi sub forma unor discuții pe câte le-am avut cu o persoana sau pe care vreau sa le am. Mi se pare ca în lume este multa nedreptate, mult prostie și lipsa de respect. De asemenea este o presiune constanta la locul de munca și în familie, dar mai alepresiunea vine din partea societății în care trăim și care se degradează continuu. Am o mare problema cu acceptarea de sine și cu acceptarea stării de fapt din jur. Am probleme de atenție și concentrare din cauza acestei tulburări. Va rog sa ma ajutați. Va mulțumesc !

      1. Bună ziua, vă putem ajuta dacă faceți o programare la unul dintre psihologii noștri și dacă urmați un proces de psihoterapie, există tehnici care pot fi învățate și care pot fi aplicate, un psiholog cu experiență vă poate ajuta în acest proces.

  2. Buna ziua!
    Din cate am citit ma regasesc in aceste simtome, un pic mai diferit, dar as putea spune ca am problema cu gandurile obsesive
    As vrea sa imi recomandati cu cine pot sa stau de vorba sau dati- mi o adresa sau un contact a unui cabinet sau a unui specialit bun.
    Multumesc frumos si astept raspuns

    1. Am aceeasi problema care imi distrugge viiata nu am avut beneficiu de la pastile ma puteti ajuta nu stiu de la c’è au venitbaceeste frici

      1. Bună ziua! Sufăr de ceva timp de TOC. Cea mai grea și apăsătoare tulburare din toate pe care le am, e faptul că îmi vin tot felul de gânduri și îndemnuri de a face rău cuiva, îmi este teamă că o să ajung să fac acest lucru. Cum pot controla aceste gânduri?

        1. Suntem obișnuiți să reacționăm la gândurile noastre așa cum am reacționa față de niște acțiuni concrete. Prinși în anxietate, ne este foarte greu să mai distingem un gând de o acțiune, iar astfel ajungem să ne simțim vinovați față de lucruri pe care doar le-am gândit. Acest mecanism este studiat încă din anii 1980. Vă recomand să ne sunați la numărul: 0749 110 148 pentru a vedea ce am putea face pentru dumneavoastră.

  3. Multumesc frumos !
    Deja am luat legatura si mi-am facut programare.
    Sper sa reusesc sa scap de obseile care le am, ca simt ca ma apasa din ce in ce mai rau.
    O zi buna

  4. Eu tocmai ce am ieșit dintr un gând obsesiv legat de respirația mea pe care mintea mea a început sa o controleze pt ca e ceva nenregula cu ea și atunci simte sa controleze.(asta după ce un an m am luptat cu obsesia asta când tocmai am crezut ca am scăpat.
    De data asta nu m am mai luptat.
    Stiu ca este mintea care încearcă sa ma protejeze și știu ca este acea parte din mine- fetita interioara speriata care încearcă sa se protejeze.
    Am început sa vorbesc cu ea, ca o vad, ca o accept și ca e în regula tot ce se intampla, e în regula sa fie speriata. Ca nu e singura și ca i mulțumesc ca vrea sa ma protejeze. Acceptare necondiționată fără sa ma mai lupt, sa reprimi sau sa fug. Și m am liniștit. Nu inseamna ca nu mai e acea nevoie de control deloc, încă o simt dar e subtila și pot sa fiu relaxata când vine gândul. Apoi am citit articolul asta pentru a întări experienta.
    Mulțumesc pentru articol pe care acum l am putut înțelege.

    1. Salut Bianca, felicitări, se pare că ai reușit să-ți gestionezi anxietatea într-un mod eficient, având o conexiune cu tine și prin acceptare necondiționată, fuga nu face decât să înrăutățească lucrurile. Ne bucurăm că articolul a fost de ajutor. Suntem aici pentru tine în caz că ai nevoie.

  5. Am OCD de la varsta de 16 ani si pe zi ce trece gandurile acestea obsesive au devenit din ce in ce mai grave .
    Am apelat la terapie psihologica , terapie prin hipnoza chiar si medicamete (xanax) .
    As avea nevoie de indrumare pentru a reusi sa depasesc aceasta etapa urata .
    Multumesc anticipat

    1. Buna ziua, ce putem sa facem este sa va programam la o evaluare pentru a vedea cum a ajutat tratamentul de pana acum si ce se poate face in continuare (pot exista variante de tratament care inca nu au fost folosite), daca avem acordul parintilor. Numarul de telefon este: 0749110148

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.