Așa sunt eu

Așa sunt eu
Photo by Arnel Hasanovic on Unsplash

Ai mulți oameni în jurul tău cu care ai o relație foarte bună: ești prieten, fiu/fiică, nepot/nepoată, părinte sau partener de viață al cuiva. În mare parte, ai o comunicare bună cu ei.  Bineînțeles că din când în când atât tu, cât și cealaltă persoană faceți greșeli.

Aveți din când în când discuții și certuri despre diferite probleme, mai mici sau mai mari. Soluția ta pentru astfel de momente este să te sustragi fără să stai pe gânduri spunând “Îmi pare rău, dar până la urmă știi că așa sunt eu.”. Cu timpul, realizezi că oamenii din jurul tău încep să se îndepărteze de tine. 

“Așa sunt eu” – despre o mentalitate toxică

În același timp, simți că ai o relație foarte bună cu propria persoană. Tinzi să crezi că te cunoști pe tine foarte bine. Totuși, există adesea situații în care ești pus în dificultate: la școală sau la locul de muncă. De asemenea, și  în momentele în care ți se pare interesantă o anumită activitate și te gândești să o încerci și tu, dar realizezi în cele din urmă că e extrem de dificilă pentru tine.

În astfel de situații te consolezi mereu cu gânduri precum “Păi dacă atât pot”, “Așa sunt eu, mai prost”, “Dacă nu mă duce mintea, ce să fac”, “Nu e de mine, de asta nu reușesc”.

Cu timpul, realizezi că părerea ta despre tine nu e deloc bună, așa cum credeai, și că nu te consideri o persoană cu adevărat capabilă de o mulțime de lucruri. Acest “Așa sunt eu”, ne face de fapt în cele din urmă să ne pierdem pe noi înșine și să ne limităm la o mică variantă din tot ceea ce am putea fi.

Cu toate că este cel mai familiar și la îndemână lucru pe care l-am putea spune în astfel de situații, de cele mai multe ori ceea ce ne este familiar nu înseamnă cu certitudine că este și ceea ce este corect față de propria persoană.

Această propoziție își are rădăcinile într-o mentalitate rigidă, despre care o să discutăm mai pe larg în acest articol. Am ajuns la concluzia că nu ne face niciun serviciu să ne ținem cu dinții de ea.

Mentalitatea rigidă

Mentalitatea rigidă este acel tip de mentalitate care ne face să ne gândim că inteligența e ceva static, care nu poate să fie dezvoltat. Din cauza acesteia ajungem să ne mulțumim adesea cu o “versiune a ceea ce suntem” care nu e pe placul nostru.

Oamenii cu o astfel de mentalitate renunță mai ușor, nu acceptă provocări, cred că este greșit să depui efort, că feedback-ul este ceva rău și că succesul oamenilor din jur e o problemă.

Cei mai mulți dintre noi am avut momente în care am abordat acest tip de mentalitate.  Unii dintre noi probabil că fac asta într-o anumită situație chiar în acest moment. Totuși, faptul “că mulți fac asta” nu o face abordarea corectă. Chiar din contră, s-a observat că rigiditatea în gândire reprezintă un factor important de risc pentru depresie, obsesii, tulburări de alimentație, dependență de alcool și tulburări de deficit de atenție.

Dacă este să luăm cel mai simplu exemplu pentru o astfel de mentalitate, acesta ar fi “mâncatul nesănătos”. Tuturor ne plac dulciurile și fast-food-ul, doar că fiind găsite la tot pasul, tindem să abuzăm de ele și să le facem mesele noastre principale.

De fiecare dată când avem o tentativă de a mânca mai sănătos, sfârșim prin a ne întoarce la vechile obiceiuri spunându-ne “pur și simplu nu pot să mă las de asta, mâncatul sănătos nu e pentru mine.”.

E normal să fim predispuși la asta într-o lume în care asta vedem la tot pasul.  “Soluțiile minune” care ne sunt prezentate de mass-media pentru a scăpa de astfel de obiceiuri nu funcționează niciodată. Deci, în concluzie, “Pur și simplu așa sunt eu”.

În orice caz, acum că am făcut destul de clar ceea ce nu e de făcut…Ce e de făcut până la urmă? 

Schimbarea mentalității rigide

  1. Să acceptăm că tot ceea ce ne dorim să realizăm necesită mult efort. “În viață, nimic nu ți-e dat de-a gata” nu e doar o simplă zicală, ci o realitate. Dacă ne dorim să fim mai buni într-un anumit domeniu avem nevoie să înțelegem că o să dureze mult să ajungem unde ne-am propus. În ziua de astăzi suntem înconjurați de “soluții imediate” pentru probleme, dar adevărul este că nu o să ajungi niciodată “milionar într-un an” dacă citești cartea aceea și nu o să ajung niciodată să ajungi și să te menții la greutatea dorită urmând acea dietă.
  2. Să nu ne mai oferim etichete pe baza unor evenimente izolate. Noi nu suntem “proști” dacă facem o greșeală, precum nu suntem nici “cei mai deștepți” pentru că avem o reușită. “Drumul spre succes” la care mulți visăm nu este liniar, iar pentru a îndeplini orice obiectiv ne-am propus o să trecem prin perioade mai bune și perioade mai puțin bune.
  3. Să acceptăm feedback de la cei din jur. Faptul că cineva îți spune în momentul în care te comporți într-un anumit fel sau faci o anumită activitate că “Ai putea să o faci mai bine” nu înseamnă că acea persoană e împotriva ta. Sunt momente în care din cauza orgoliului nu acceptăm remarcile primite.
  4. Să nu ne plafonăm în ceea ce știm deja. Este foarte confortabil pentru noi să rămânem la ceea ce știm deja. Totuși, dacă facem acest lucru, nu o să ajungem niciodată să descoperim ceea ce am putea ști. Probabil multe dintre domeniile cu care nu am interacționat până acum ar putea să devină niște pasiuni pentru noi. La fel se întâmplă și în cazul credințelor pe care le avem. Din acest motiv este indicat să fim mereu deschiși la asculta și înțelege.

Bibliografie

  1. Dweck, C., & Publsiher, C. (2021). Mindset. CarolDweck Publisher.
  2. Jeffrey A. Kottler. Change. (2011). USA. Oxford University Press
  3. Greenberg, J., Reiner, K., & Meiran, N. (2012). “Mind the Trap”: Mindfulness Practice

Reduces Cognitive Rigidity. PLoS ONE, 7(5), e36206.

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0036206

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.