
Termenii de coach și trainer au început să fie utilizați tot mai des în România în ultimii ani. Două concepte relativ nou împrumutate din limba engleză, ambele par să pună aceeași probleme: Ce înseamnă, de fapt, coaching? Este diferit de training? Și, până la urmă, la ce îmi trebuie un coach sau trainer? Singur nu mă descurc?
În acest articol vom răspunde provocării de a face mai clară diferența dintre cele două arii. Ambele facilitează dezvoltarea personală, astfel încât tu să poți decide mai ușor și informat ce resurse poți folosi în avantajul tău.
Coaching-ul
Coaching-ul este un proces care urmărește să provoace clientul, să îi ofere sprijin și încredere în propriile puteri. De asemenea, dorește să îi dezvolte potențialul la maximum, atât pe plan personal cât și profesional, prin adresarea întrebărilor potrivite.
Știm prea bine, oricât de mult ne dorim un lucru, pot apărea mereu gânduri care să ne distragă, avem impresia că, deși avem multe idei, acestea sunt prea încâlcite ca să le putem urmări.
Pentru aceasta, abilitatea coach-ului de a pune întrebările potrivite este esențială. De ce? Întrebările ne fac să gândim, să fim creativi, ne ajută să ne formulăm nouă înșine răspunsuri și ne motivează să trecem de la o idee la acțiune, în loc să rămânem blocați în circumstanțele din prezent.
Coach-ul sprijină clientul în setarea obiectivelor sale și în formularea unei strategii prin care să fie atinse rezultatele dorite, într-o anumită arie (familie, relații, carieră, etc.).
Un coach nu creează abilități de la zero. Acesta folosește potențialul clientului și lucrează cot la cot cu acesta pentru a îmbunătăți ceea ce există deja.
Să luăm un exemplu: o mamă simte că nu se mai descurcă la fel de bine cu gestionarea timpului de când a început să primească sarcini suplimentare la muncă și de când și cel de-al doilea copil s-a născut.
Este posibil ca această mamă să aibă nevoie să își stabilească mai clar prioritățile și/sau să fie mai motivată în a aplica strategii de management mai eficient al timpului. Când suntem copleșiți, este ușor să avem impresia că ne-am pierdut direcția.
La ce mi-ar folosi un coach?
Desigur că a ne putem adresa singuri întrebări. A reflecta asupra propriei persoane este esențial pentru a ne cunoaște mai bine și a găsi soluții la probleme. Ceea ce este mai dificil, totuși, este să fim obiectivi în acest proces. Aici intervine coach-ul – un fel de ochi din exterior. Acesta ne poate privi traseul și ne poate ajuta în formularea unei strategii care implică minim de efort și rezultatele așteptate.
Pentru a înțelege mai ușor avantajele de lucra cu un coach, imaginează-ți un labirint. Te afli într-un punct și îți dorești să ajungi la final. Deja de ceva timp tot mergi, uneori o iei pe drumuri care doar te încurcă, alteori ești debusolat/ă, nu mai știi în ce direcție îți doreai să mergi.
Cum ar fi să poți comunica cu o persoană care vede labirintul din afara lui? Care nu îți va spune pe unde să o iei dar te va lăsa pe tine să descoperi drumul, întrebându-te: Din ce direcție vii? Cum arăta drumul din care ai pornit? Oare ai la îndemână vreun obiect care să te ajute (ex. o ață, o cariocă pentru a marca drumul)? Prin toate acestea, devine mai clar ce poți face, pas cu pas, pentru a-ți îndeplini scopul, fără să îți petreci minute sau ore prețioase încercând să gândești totul, dintr-odată.
Training-ul
Prin training, clientul dobândește noi cunoștințe și abilități. De obicei, trainerul este un expert într-un domeniu, care sprijină oamenii să învețe și să dobândească abilitățile specifice.
Există două mari tipuri de training – training-ul pe zona de soft skills și training-ul pe zona de hard skills. Pe scurt, hard skills se referă la abilități măsurabile pe care o persoană le poate dezvolta – învățarea unei limbi străine, învățarea a cum anume se pot utiliza aparatele dintr-o companie, etc.
Soft skills sunt abilitățile interpersonale precum dezvoltarea abilităților de comunicare, lucru în echipă, gestionare a timpului etc.
Un trainer are abilități de ghidare a grupului și o atitudine deschisă față de participanți, oferind informații și aplicații practice într-un mediu de învățare sigur din punct de vedere psihologic. Deși într-o sesiune de training apar noi concepte și informații, acestea sunt dublate de practică prin care participanții la training încep să transfere noile cunoștințe în situații din viața și traseul lor. Fiecare sesiune de training este diferită și adaptată la nevoile participanților.
Să luăm un exemplu: două echipe contactează în paralel trainerul pentru câte o sesiune centrată pe Comunicare. De aici, trainerul se interesează cu privire la nevoile fiecăreia dintre cele două echipe. Abia ulterior începe să proiecteze, personalizat, fiecare sesiune. În timp ce o echipă este posibil să sufere de pe urma faptului că membrii se tem să-și exprime opiniile deschis, o alta poate sta foarte bine la acest capitol, însă membrii sunt mai puțin eficienți din cauza prea multor discuții informale.
Așadar, precum coaching-ul, training-ul urmărește să sprijine participanții în atingerea potențialului maxim. De cele mai multe ori, acest proces are loc la nivel de grup, în care membrii încep să-și construiască atât baza de cunoștințe împreună, cât și să lege relații strânse și eficiente prin activități.
De ce ar avea nevoie o echipă de training?
Fie că echipa are nevoie să învețe noi abilități (ex. vorbit în public, leadership), fie că are nevoie să-și îmbunătățească abilitățile pe care deja le deține (ex. comunicarea cu colegii), fie că este interesată să afle mai multe despre un subiect anume, participarea la sesiuni de training în acest sens poate fi soluția potrivită.
În final…
Indiferent de contextul interacționării, atât trainerul cât și coach-ul sunt acolo pentru a-ți oferi sprijinul necesar. Nu te vor judeca, vor fi acolo pentru tine, îți vor oferi feedback-ul de care ai nevoie. Veți lucra împreună, pentru tine, iar în aceasta stă frumusețea procesului.
Principale diferențe dintre procesul de coaching și cel de training
COACHING | TRAINING |
– dezvoltă abilități de care participantul dispune deja | – dezvoltă atât abilități de care participantul dispune deja, cât și noi abilități |
– de obicei susținut la nivel individual | – de obicei susținut la nivel de grup |
– pentru coach nu este necesară pregătire în domeniul de interes al clientului | – trainerul are nevoie de pregătire în domeniul avut în vedere în timpul sesiunii |
– focus principal pe adresarea de întrebări de ghidaj, nu se oferă în mod direct conținut informațional | – focus principal pe antrenarea unor abilități specifice prin oferirea de informații și implicarea directă, practică, în învățare |
– este flexibil, procesul se poate modifica în funcție de parcursul clientului | – urmărește obiective clar setate de la început, are o structură relativ fixă |
Referințe:
Doyle, A. (2013). Hard Skills vs. Soft Skills: What’s the Difference? The Balance Careers. https://www.thebalancecareers.com/hard-skills-vs-soft-skills-2063780
Lawson, K. (2006). The Trainer’s Handbook (2nd ed.). Pfeiffer.
Stoltzfus, T. (2008). Coaching questions : a coach’s guide to powerful asking skills. Tony Stoltzfus.
Sá Nogueira, D., Ferreira, M., & Capela, J. (n.d.). International Coaching Certification Manual.